Wtorek, 18 maja 2021

Jak sprawić, by Twoja skrzynia biegów działała długo

14 września 2020

Jak możesz sprawić, by Twoja skrzynia biegów działała tak długo, jak reszta samochodu - czy to automatycznie, czy ręcznie. Co jest ważniejsze niż kiedyś, ze względu na oszałamiające koszty odbudowy - lub częściej, wymienić - późno modelowy samochód skrzynia biegów. W niektórych najgorszych scenariuszach, to może kosztować tyle, ile samochód jest wart. Lub wystarczająco blisko tego, co samochód jest wart, aby trudno było uzasadnić poprawkę.

Automatyka i podręczniki mają różne słabe i mocne strony. I są konkretne rzeczy, które można zrobić (i należy unikać), aby uzyskać maksymalną możliwą żywotność z każdego typu.

Po pierwsze, słabe i mocne strony każdego z nich.

Instrukcje są z natury rzeczy prostsze - i prostsze zazwyczaj oznaczają bardziej długoterminową niezawodność. Na przykład, są znacznie mniej podatne na nagłe katastroficzne awarie wynikające z przegrzania lub utraty płynów (w które wkrótce się wkraczamy).

W większości przypadków kosztują one również mniej z góry - ponieważ ręczny (jeśli jest dostępny) jest zazwyczaj standardem, podczas gdy automatyczny jest opcjonalny - a więc kosztuje dodatkowo.

Również: Jeśli masz manualną skrzynię biegów, możesz uruchomić samochód, jeśli akumulator kiedykolwiek na ciebie padnie. Wynika to z faktu, że istnieje fizyczne/mechaniczne połączenie pomiędzy obracającymi się kołami a obracającym się silnikiem. Kiedy koła się obracają, tak samo jak silnik - oczywiście przy założeniu, że skrzynia biegów jest na biegu i sprzęgło jest wyłączone (gdy samochód toczy się). Jeśli tak, to obróci się on tak, jakby rozrusznik wykonywał tę pracę, a jeśli zapłon jest włączony, to silnik powinien się zapalić. To fizyczne połączenie pomiędzy silnikiem a obracającymi się kołami powoduje, że przy okazji trzeba wcisnąć sprzęgło - lub utrzymać skrzynię biegów w pozycji neutralnej - gdy samochód nie porusza się, a silnik pracuje.

W przeciwnym razie silnik się zatrzymuje - bo nie może obrócić się nad ziemią!

Nie można uruchomić samochodu z automatyką, ponieważ połączenie między silnikiem a skrzynią biegów jest hydrauliczne. Jeśli silnik nie pracuje, to nie ma ciśnienia hydraulicznego, a więc samochód po prostu się toczy. Silnik musi pracować, aby wytworzyć ciśnienie hydrauliczne, które uruchamia automatyczną skrzynię biegów, a następnie obraca koła napędowe.

Tak więc, jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, a akumulator się rozładowuje, utkniesz, dopóki nie znajdziesz kogoś, kto mógłby go uruchomić.

Z drugiej strony, automatyka jest łatwiejsza, gdy akumulator nie jest martwy. Nie ma potrzeby sprzęgania ani zmiany biegów. Automat można po prostu pozostawić w Drive - i silnik nie zatrzyma się, gdy samochód nie rusza się. (Przyłącze hydrauliczne pozwala na pewne poślizgi, dzięki czemu można utrzymać skrzynię biegów na biegu, gdy pojazd nie porusza się, a silnik pracuje).

Podczas gdy instrukcje obsługi mogą być zabawne na otwartej drodze i dają kierowcy więcej kontroli niż automatyka, mogą być obowiązkiem w ruchu ulicznym. Ponadto, zużywają się one szybciej, gdy są poddawane procesowi "stop and go". Sprzęgło w środku, sprzęgło w środku - i w środku. Sprzęgło jest elementem zużywającym się. I zużywa się, tak jak klocki hamulcowe. Im więcej go używasz - jak hamulców - tym szybciej się zużywa. Wymiana sprzęgła jest częścią rutynowych czynności serwisowych z ręczną skrzynią biegów i powinna być uwzględniana przy podejmowaniu decyzji o tym, w którą stronę jechać. Praca przy sprzęgle zazwyczaj wynosi od 500 do 800 dolarów, w zależności od pojazdu.

Z drugiej strony, same manualne skrzynie biegów (tj. skrzynia biegów) są mniej wymagające pod względem obsługi technicznej.

Zazwyczaj jedyne, czego potrzebują w ciągu swojego okresu eksploatacji, to bardzo okazjonalna (mniej więcej co 15 000 km) zmiana oleju przekładniowego - i zazwyczaj są mniej drobiazgowi przy zmianie biegów niż automatyka, ponieważ jest to dla nich tylko środek smarny, podczas gdy dla automatyki, olej hydrauliczny jest siłą napędową skrzyni biegów. Działa on dosłownie jak krew w ludzkim układzie krążenia, pompując i utrzymując pod ciśnieniem elementy wewnętrzne. Kiedy malutkie otwory w układzie hydraulicznym - analogiczne do tętnic u człowieka - zatykają się cząsteczkami lub lakierem (w wyniku nie wymiany płynu i filtra w odpowiednim czasie), efekt jest bardzo podobny do zatkanych tętnic w ludzkim układzie krążenia.

Takie jest ogólne ukształtowanie terenu. Więc - jak uzyskać najdłuższe życie - i najmniejsze rachunki za naprawę - z każdego?

Automatyka:

Trzy rzeczy są absolutnie krytyczne.

Po pierwsze, nigdy nie pozwól, by to się rozgrzało. Niestety, może się to zdarzać (i zdarza się) dość często, ponieważ wiele samochodów nie ma wskaźnika temperatury skrzyni biegów, a niektóre nie mają nawet światła ostrzegawczego. Co sprawia, że trudno jest wiedzieć, kiedy skrzynia biegów jest gorąca ... zanim będzie za późno, aby cokolwiek z tym zrobić. Przegrzanie może zniszczyć automat w ciągu kilku minut. Dlatego tak ważne jest wyłączenie i zjechanie z drogi, zanim minie zbyt wiele minut.

Generalnie, jeśli temperatura płynu przekroczy 240 stopni, żywotność skrzyni biegów zostanie skrócona. Generalnie, 190-220 stopni jest uważane za normalny zakres roboczy.

Zakładając, że układ chłodzenia Twojego samochodu jest w dobrej kondycji i nie narażasz samochodu na nadmierne obciążenia (np. holowanie w gorący, letni dzień), nie powinieneś się o to martwić. Ale mądrze jest o tym wiedzieć - a jeszcze lepiej wiedzieć na pewno.

Należy pamiętać, że fabrycznie zainstalowana lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej - idiotyczna - może się zapalić dopiero wtedy, gdy skrzynia biegów jest już gorąca. Z tego powodu preferowany jest wskaźnik, który warto dodać, jeśli Twój samochód nie pochodzi z fabryki.

Jeśli zauważysz, że Twoja skrzynia biegów jest gorąca, natychmiast dowiedz się dlaczego. I przestań prowadzić samochód w tej chwili. Jest to niewygodne, ale znacznie tańsze niż kupno nowej / przebudowanej skrzyni biegów.

Po drugie, nigdy nie pozwól, aby skrzynia biegów pracowała bez płynu. Co - jeśli będzie za niski - doprowadzi do szybkiego przegrzania i katastrofalnej awarii.

Regularnie sprawdzaj poziom płynu na bagnecie - co najmniej raz na dwa tygodnie.

I codziennie sprawdzaj pod samochodem, czy nie ma śladów nieszczelności.

Płyn przekładniowy jest zazwyczaj czerwonawy - chyba że jest naprawdę stary, wtedy będzie wyglądał jak stary olej silnikowy, ale będzie znacznie cieńszy, prawie jak woda.

Jeśli znajdziesz więcej niż jedną kroplówkę lub dwie - lub nową kroplówkę lub dwie - dowiedz się dlaczego. I natychmiast sprawdź poziom - zanim włączysz silnik. Jeśli znajdziesz więcej niż kilka kropli - jeśli znajdziesz małą kałużę - nie włączaj silnika. Pracujący silnik będzie wywierał nacisk na układ hydrauliczny w skrzyni biegów, co pogorszy jego szczelność. Nie należy prowadzić samochodu. W razie potrzeby należy go odholować do sklepu, aby naprawić nieszczelność. Kłopoty? Na pewno. Ale holowanie i naprawianie nieszczelności jest zazwyczaj znacznie tańsze niż nowa skrzynia biegów.

Trzy, zmień płyn i filtr zgodnie z planem serwisowym. Nie oszczędzajcie na tej usłudze... chyba, że chcecie kupić nową / przebudowaną skrzynię biegów na długo przed tym, jak inaczej musielibyście.

Świeży/dobry płyn do skrzyni biegów - jak wspomniano powyżej - jest zazwyczaj rubinowoczerwony; jeśli jest brązowy lub czarny - i pachnie spalony - masz problemy.

Albo wkrótce będzie.

Instrukcje obsługi:

Po pierwszym uruchomieniu silnika - szczególnie w zimny dzień - należy delikatnie wypuścić sprzęgło przy skrzyni biegów w pozycji neutralnej i odczekać około 30 sekund przed wyjazdem.

Sprzęgło będzie krążyć w skrzyni biegów. Dzieje się to automatycznie w przypadku automatycznej, ale nie ręcznej skrzyni biegów. Jeśli samochód siedział przez całą noc, cały smar znajdzie się w dolnej części skrzyni biegów i nie będzie krążył po ruchomych częściach zużywalnych. Pozwalając silnikowi pracować na biegu jałowym z wyjętym sprzęgłem (tzn. włączonym; oczywiście zmiana biegów w układzie neutralnym) pozwalasz, aby smar krążył - i rozgrzewał się, co (zwłaszcza w zimne dni) ułatwi zmianę biegów i zmniejszy zużycie.

Regularnie wymieniaj płyn w zbiorniku butli niewolniczej. Wszystkie samochody z instrukcją obsługi zbudowane od lat 80-tych mają jedną z nich. Zostały one dodane w celu ułatwienia załączania sprzęgła - poprzez pomoc hydrauliczną - oraz zwiększenia trwałości sprzęgła (poprzez zmniejszenie jego zużycia). Załóż maskę silnika, a zobaczysz mały zbiorniczek płynu hamulcowego w pobliżu zbiornika. Jest to zbiornik z siłownikiem podrzędnym - i jest on wypełniony płynem hamulcowym (olejem hydraulicznym) tak jak jego większy brat.

Wymiana płynu hamulcowego zgodnie z harmonogramem jest ważna dokładnie z tego samego powodu, że mądrze jest wymieniać płyn hamulcowy regularnie. Tym bardziej, że jeśli tego nie zrobisz, może się zdarzyć, że cylinder hamulcowy ulegnie przedwczesnemu uszkodzeniu, co spowoduje, że samochód będzie niezdatny do jazdy. A w niektórych przypadkach wymiana cylindra oznacza pociągnięcie za skrzynię biegów.

To nie jest tania randka.

Jedź gładko. Ta jest oczywista, ale mimo to ważna. Nagłe zwolnienie sprzęgła spowoduje szybsze zużycie - tak samo jak jazda po sprzęgle, czyli częściowe jego zaciągnięcie. Należy unikać szlifowania biegów. Im płynniejsza jest zmiana biegów (i sprzęgło), tym dłuższa jest żywotność skrzyni biegów.