Wtorek, 10 grudnia 2024

Wyważanie kół i jego specyfika

26 lutego 2021

Błędy popełniane przy wyważaniu kół są problemem, który, przynajmniej od czasu do czasu, jest w stanie dokuczyć każdemu kierowcy. Warto więc zyskać wiedze na temat tego, co wpływa na kłopoty z wywarzaniem i jak częste powinno być regulowanie kół, aby nieprzyjemności nie ujawniły się wtedy, gdy należy ich w szczególny sposób unikać, a więc podczas jazdy.

Przyczyny niewyważenia koła

Wyważanie jest procesem, w czasie którego dochodzi do rozkładania mas wokół osi obrotu kół. Jeśli więc są one dobrze skalibrowane, możemy liczyć nie tylko na większą pewność, ale i komfort jazdy. Niestety, każdy błąd w tym zakresie obniża poziom naszego bezpieczeństwa na drodze. Z czego mogą wynikać takie błędy? Najczęściej winna jest niedoskonała produkcja nie tylko samych opon, ale również felg, przyczyn problemów należy jednak doszukiwać się także w nieprawidłowym ułożeniu opony i felgi względem siebie, a także w niedokładności dającej o sobie znać w osadzeniu oraz umocowaniu na piaście. Problemem może być również brak właściwego równoważenia bębnów i tarcz hamulcowych, samo zużycie opony, amortyzatora lub felgi, co ma miejsce choćby wówczas, gdy zdarza się nam czasem najechać na krawężnik.

Może się wydawać, że jazda na niewyważonych opon nie jest największym problemem, z jakim muszą się liczyć kierowcy. Eksperci przestrzegają jednak przed takim podejściem podkreślając, że skutki podobnego postępowania mogą być szczególnie niebezpieczne. Najczęściej spotykanym problemem jest szybkie zużywanie się drążków kierowniczych, amortyzatorów, łożysk oraz samych opon, a także znaczące pogorszenie się samego kierowania pojazdem. Droga hamowania jest dłuższa, a kierowca nie może nie oprzeć się wrażeniu, że pojazd reaguje na jego polecenia z pewnym opóźnieniem. Pojawia się tez problem słabszej przyczepności, a co za tym idzie – znacząco obniżonego komfortu jazdy.

Po czym poznać, że koła nie są właściwie wyważone?

Problem z wyważeniem kół nie należy do rzadko spotykanych. Zmaga się z nim wielu kierowców i wielu nie jest w stanie uporać się z nim tak efektywnie, jak można byłoby sobie tego życzyć. Na szczęście, znając pewne sygnały wysyłane przez auto, dość łatwo można zdiagnozować wspomniany problem. Tym, co powinno nas zaalarmować jest w pierwszej kolejności zjawisko polegające na drganiu całego nadwozia zwłaszcza, jeśli towarzyszy mu wrażenie zarzucania tyłu pojazdu, gdy mamy do czynienia z ostrymi zakrętami. Alarmujące powinno być też drganie kierownicy oraz wszelkie sygnały świadczące o tym, że bieżnik zużywa się w mniej typowy sposób.

Na czym polega wyważanie kół?

Jak już wspominano, podczas wyważania koła dochodzi do równomiernego rozłożenia mas wokół osi jego obrotu. Po zabiegu, który został przeprowadzony prawidłowo, nie mamy więc do czynienia z miejscami, których masa jest większa lub mniejsza. Jeśli zatem mamy problemy z kołami, zamiast zwlekać powinniśmy udać się do serwisu samochodowego. Zyskamy wtedy gwarancję starannego wykonania zabiegu, w czym mechanikowi pomoże specjalne narzędzie znane jako wyważarka. Więcej o tym czym jest wyważanie kół i na czym polega przeczytasz na http://autospark.pl/a/mjix,co-to-jest-wywazanie-kol-i-dlaczego-jest-to-potrzebne.