Niedziela, 24 października 2021

Przewodnik dla początkujących po polerkach samochodowych

18 grudnia 2020

Niewiele jest obszarów w detalach samochodowych, które są tak źle rozumiane, jak w przypadku polerek maszynowych i polerki. Każdy, kto badał polerki w nadziei, że nauczy się zawodu, w pewnym momencie usiadł tam drapiąc się po głowie próbując zrozumieć różnice między każdą maszyną i który z nich byłby najlepszy do danego zadania.

Nie mogę nikogo za to winić, biorąc pod uwagę, że dostępnych jest tak wiele różnych opcji, które są określane, często nieprawidłowo, przez wiele różnych nazw.

Mam nadzieję, że ten przewodnik podzieli te informacje na łatwo przyswajalne części, abyś mógł zrozumieć to wszystko i wiedzieć dokładnie, z jakim narzędziem należy zacząć pracę, którą chcesz wykonać.

Dlaczego polerki maszynowe istnieją

Tradycyjnie ludzie pracowali na lakierach polerskich i ręcznie nakładali woski. Podczas gdy to działało dość dobrze ze starymi lakierami jednostopniowymi i farbami uretanowymi, to na dzisiejszych bardzo twardych i bardzo delikatnych wieloczęściowych lakierach bezbarwnych jest to znacznie trudniejsze.

Praca z politurą w lakierze bezbarwnym w celu usunięcia zarysowań może działać, ale to dużo pracy. Im większy jest obszar, który trzeba wypolerować, tym bardziej nierealistyczna staje się praca ręczna. Niektóre lakiery bezbarwne są tak trudne, że osiągnięcie w pełni wolnego od wad wykończenia ręcznego jest praktycznie niemożliwe.

Rozwiązanie? Polerki maszynowe. Nie tylko są one potężniejsze od Twoich rąk, ale są też znacznie bardziej wydajne. Ratują nam to, co najcenniejsze. Czas!

Podstawowa konstrukcja polerki do maszyn lakierniczych dla przemysłu motoryzacyjnego

Są cztery główne części do nowoczesnej polerki. Jest tam silnik, wrzeciono, płyta nośna i podkładka.

Silnik polerki

  • Silnik o zmiennej prędkości obrotowej, który napędza wrzeciono.
  • Może być pneumatyczny (pracujący na sprężonym powietrzu) lub elektryczny.

Polerka Wrzeciono

  • Wrzeciono obrotowe przymocowane do silnika, które utrzymuje płytę nośną.
  • Czasami swobodnie obracające się, a czasami z napędem stałym.

Polerująca płyta nośna

  • Gumowa lub plastikowa płyta, która mocuje się do wrzeciona i utrzymuje podkładkę.
  • Często elastyczna.
  • Czasami posiada hak i pętlę (rzep) po jednej stronie, która utrzymuje podkładki polerskie.

Polerka Pad

  • Zatrzymuje środek polerujący.
  • Może być wykonany z pianki, mikrofibry, wełny lub ich kombinacji.

Rodzaje maszyn polerujących

Istnieją dwa podstawowe rodzaje polerki: obrotowa i orbitalna. Terminy te odnoszą się głównie do sposobu, w jaki pad obraca się wokół silnika. W przypadku polerki obrotowego wrzeciono i talerz obracają się razem w jednym kierunku. Nie wibruje, nie oscyluje i nie orbituje. W przypadku polerki orbitalnej wrzeciono i pad poruszają się wokół innej osi powodując wibracje, oscylacje lub orbitę (podobnie jak Ziemia wokół Słońca).

Polerka obrotowy

Wygląd

  • Większość z nich przypomina szlifierkę kątową, ponieważ właśnie z tego powstała
  • Niektóre zawierają stały lub zdejmowany uchwyt z jednej lub drugiej strony
  • Większość zderzaków obrotowych produkowanych w USA ma na wrzecionie, na którym przykręcana jest płyta nośna, 11 gwintów na calowy trzpień zewnętrzny o średnicy 5/8″.

Funkcja

  • Obrót na okrągło z osią w środku wrzeciona
  • Obraca się w jednym kierunku
  • Napędzany bezpośrednio przez silnik
  • Zmienna prędkość
  • Średnica zewnętrzna podkładki obraca się szybciej niż średnica wewnętrzna

Zastosowanie

  • Szybkie usuwanie średnich i ciężkich zawirowań, defektów i śladów po szlifowaniu
  • Może być stosowany do rozprowadzania wosku, ale nie jest to powszechna praktyka

Podkładki

  • Używane z wełną, mikrofibrą i pianką, choć najczęściej używane są wełna i pianka
  • Większe klocki są bardziej agresywne ze względu na większą prędkość średnicy zewnętrznej
  • Rozmiar podkładki nie ma wpływu na wydajność maszyny
  • Brak standardu kolorystycznego pomiędzy podkładkami i typami

Ryzyko

  • Tarcie podkładki z farbą generuje ciepło
  • Ciepło generowane pomiędzy padem a farbą jest duże na krawędzi padu.
  • Wydajność cięcia jest większa na krawędzi klocka
  • Oparzenia, zawirowania i hologramy łatwo powstają w przypadku zbyt dużego nacisku lub zbyt długiego pozostawania krawędzi podkładki w jednym miejscu.
  • Szybsze usuwanie materiału oznacza łatwiejsze marnowanie lakieru bezbarwnego i farby

Trudność

  • Nauczenie się prawidłowego korzystania z narzędzia wymaga czasu
  • Szansa na zniszczenie farby podczas nauki jest wysoka
  • Doskonalenie wykorzystania narzędzi wymaga praktyki

Polerka orbitalna

Wygląd

  • Podobny wygląd do szlifierek o podwójnym działaniu
  • Niektóre mają uchwyty na górze, z boku, lub są po prostu pokryte gumą.
  • Polerki orbitalne typu DA w większości Stanów Zjednoczonych wykorzystują gwint o średnicy 5/16″ 24 gwinty na każdy cal otworu gwintowanego wewnętrznie, który płyta nośna wkręcana jest do otworów o średnicy 5/16″.

Funkcja

  • Podkładka i płyta nośna obracają się w innej osi niż wrzeciono
  • Obrót padu i płyty nośnej może być wymuszony lub swobodny (lub oba!).
  • Zmienna prędkość

Zastosowanie

  • Powszechnie stosowany do lekkiego i umiarkowanego usuwania defektów. Postępy w dziedzinie klocków i masy szpachlowej umożliwiły również usuwanie ciężkich usterek i śladów po szlifowaniu.
  • Nakładanie i usuwanie wosku

Podkładki

  • Najczęściej używane z podkładkami z pianki i mikrofibry
  • Na podkładki do usuwania pasty polerskiej i wosku można nałożyć maski.
  • Ruch wibracyjny generuje ciepło pomiędzy podkładką a płytą nośną
  • Większe klocki zmniejszają wydajność maszyny, co prowadzi do mniejszej agresywności
  • Brak standardu koloru pomiędzy markami i typami podkładek

Ryzyko

  • Ryzyko jest znacznie zmniejszone w przypadku wirników z powodu ruchu klocków.
  • Nacisk na swobodnie obracającą się orbitę spowalnia pad, więc ryzyko wystąpienia nadciśnienia i prędkości jest znacznie zmniejszone.
  • Agresywne pady w połączeniu z agresywnymi związkami mogą pozostawić po sobie mikromromaryzację, ale bardzo trudno jest wyrządzić prawdziwe szkody lub zmarnować czysty lakier.
  • Palenie się farby jest bardzo mało prawdopodobne, zwłaszcza na powierzchniach płaskich.

Trudność

  • Nauczenie się bezpiecznego korzystania z narzędzia zajmuje tylko kilka minut.
  • Szansa na zniszczenie farby podczas nauki jest niewielka
  • Doskonalenie narzędzia wymaga znacznie mniej praktyki niż w przypadku narzędzia obrotowego.

Sprawdź profesjonalne polerki samochodowe na https://sklep.motogo.pl/