Poniedziałek, 17 maja 2021

Jak wyjechać samochódem z błota lub piasku

6 września 2020

Utknięcie samochodu w piasku lub błocie jest niewygodne i frustrujące.

Na szczęście istnieje kilka sposobów na sprawne i bezpieczne odstawienie samochodu.

Jednym z nich jest wezwanie pomocy drogowej, zwłaszcza jeśli jesteś sam.

Jeśli wzywanie pomocy jest niepraktyczne lub niemożliwe, nie martw się. Istnieje kilka sposobów na uwolnienie samochodu od piasku lub błota.

Podstawowe zasady odzyskiwania pojazdów

Zanim spróbujesz rozładować samochód, ważne jest, aby zrozumieć podstawowe zasady bezpiecznego odzysku pojazdu, aby uniknąć pogorszenia sytuacji. Oto kilka kluczowych wskazówek, o których należy pamiętać:

  • Choć próby wydostania się z błota lub piasku mogą wydawać się kuszące, nadmierne kręcenie się oponami najprawdopodobniej po prostu wykopie cię w głębszy dół. Ciągłe obracanie silnikiem dokładnie zaklinowanego samochodu może uszkodzić opony, osie, skrzynie biegów, układy napędowe, a w większości przypadków wykopie tylko głębiej.
  • Jeśli samochód jest dokładnie zaklinowany, najlepszym rozwiązaniem jest zazwyczaj poprawa trakcji poprzez zwiększenie powierzchni styku każdego koła napędowego z podłożem. Następnie należy użyć pędu, aby dotrzeć do bardziej stabilnego podłoża.
  • Momentum jest kluczem do odklejenia się od piasku lub błota. Gdy już zaczniesz się poruszać, trzymaj pęd do momentu, gdy znajdziesz się na bardziej stabilnym terenie.
  • Komunikacja jest również bardzo ważna. Jeśli pomagasz kierowcy wyjść z bagna, musisz poinformować go o tym, co dzieje się z napędzanymi kołami.
  • Niestety, żadna pojedyncza metoda odzyskiwania pojazdu nie jest niezawodna. Skuteczność tych metod będzie się różnić w zależności od typu pojazdu, który utknął i od tego, jak bardzo pojazd utknął. W związku z tym, często konieczne będzie przeprowadzenie prób i błędów, aby samochód nie utknął.

Podsumowanie sytuacji

Aby mieć jak największe szanse na odblokowanie pojazdu, ważne jest, aby zrozumieć powagę sytuacji. Jeśli możliwe jest bezpieczne opuszczenie pojazdu, istnieje kilka szczegółów, które mogą wskazać właściwy sposób postępowania. Jeżeli koła zostały zakopane na tyle głęboko, że oś lub podwozie spoczywa teraz na podłożu, to prawdopodobnie trudniej będzie rozkuć pojazd. Inne znaki ostrzegawcze to między innymi zagłębienie więcej niż jednego koła - zwłaszcza kół napędowych - w luźny, śliski materiał lub ząbkowanie pojazdu przez jego ramę na tyle duże, by zmienić rozkład masy, a tym samym zmniejszyć trakcję kół napędowych.

Metoda zrywkowa dwóch pojazdów

Teraz, gdy podsumowałeś sytuację, czas spróbować odzyskać swój pojazd. Po pierwsze, jest to metoda wyrwania dwóch pojazdów. Chociaż metoda ta może być skuteczna, jeśli jest wykonywana prawidłowo, istnieje kilka środków ostrożności, które należy podjąć przed podjęciem próby jej zastosowania. Na początek, pojazd ratowniczy powinien mieć trakcję 4×4 i mechanizm różnicowy z blokadą. Ponadto tę metodę odzyskiwania należy stosować wyłącznie przy użyciu odpowiednich urządzeń do odzyskiwania. Obejmuje on pasek bezpieczeństwa 4×4 i odpowiednie punkty kotwiczenia/naprawczy. Nie należy używać kuli holowniczej pojazdu, ponieważ może się ona zerwać i stać się niebezpiecznym pociskiem. Podobnie, nigdy nie próbuj tego typu windykacji za pomocą łańcucha lub liny, ponieważ mogą one zerwać się i stać się niebezpiecznym pociskiem. Na koniec, wszyscy gapiący się powinni być dobrze wyczuleni na pasek podczas rekonwalescencji.

Aby skorzystać z tej metody, należy najpierw przymocować pasek do zaklinowanego miejsca w pojeździe. Mocowanie paska chwytającego może się różnić w zależności od pojazdu, jednak większość pasków chwytających zazwyczaj zawiera instrukcję bezpieczeństwa objaśniającą ten proces, dlatego należy się z nią zapoznać, aby upewnić się, że pasek jest prawidłowo zamocowany. Następnie połóż pasek bezpieczeństwa na podłożu przed zaklinowanym pojazdem, a następnie cofnij pojazd ratowniczy, aż do momentu, gdy w pasku pozostanie tylko kilka metrów luzu. Następnie przymocuj taśmę chwytającą do pojazdu ratowniczego i umieść amortyzator taśmy na środku taśmy - spowoduje to usunięcie części mocy z taśmy chwytającej w przypadku jej zerwania.

Przed przystąpieniem do akcji ratunkowej upewnij się, że kierowcy obu pojazdów wyraźnie komunikują się ze sobą. Teraz nadszedł czas, aby spróbować ratunku. Na wcześniej uzgodniony sygnał - zwykle odliczanie od trzech - pojazd ratunkowy powinien przyspieszyć do przodu w linii prostej w sposób kontrolowany (tzn. nie na pełnej prędkości). Następnie taśma powinna się rozciągnąć do pełnego wysunięcia i odbicia, wyciągając zaklinowany pojazd z piasku lub błota. Gdy kierowca zaklinowanego pojazdu poczuje, że taśma wyciąga jego pojazd do przodu, powinien przyspieszyć w linii prostej, odpowiadając prędkości kierowcy ratowniczego. Może to wymagać kilku prób uzyskania wystarczającego rozmachu, dlatego należy powtórzyć ten proces w razie potrzeby.

Metoda kołysania

Jeśli metoda dwóch przechwycenia pojazdu nie powiedzie się, istnieje kilka innych metod, które można spróbować, aby Twój samochód nie utknął. Następna jest metoda kołyskania. Jak już wspomnieliśmy, pęd jest kluczem do odblokowania samochodu. W związku z tym, metoda kołysania jest dokładnie to, co to brzmi: kołysanie samochodu do tyłu i do przodu, aby nabrać rozpędu.

Metoda ta polega na tym, że pojazd może poruszać się przynajmniej nieznacznie do przodu i do tyłu, więc jeśli samochód jest dokładnie zaklinowany, jest mało prawdopodobne, aby metoda ta była skuteczna.

Zasadniczo, przyspieszasz lekko do przodu, a następnie wkładasz samochód do tyłu i toczyć się do tyłu, a następnie wracasz do jazdy i ponownie przyspieszasz do przodu. Wybierz najniższy bieg dla automatycznej skrzyni biegów, a drugi lub trzeci bieg dla manualnej skrzyni biegów. Upewnij się, że delikatnie przyspieszasz, próbując zbudować impet bez obracania kołami na miejscu. Jako kierowca, powinieneś poczuć, kiedy samochód zaczyna nabierać rozpędu. Często będziesz w stanie wygenerować wystarczającą siłę rozpędu, aby samochód się rozpędził.

Metoda kopania

Metoda kopania jest dość oczywista, ale może być również bardzo skuteczna. Zasadniczo, chwytaj za łopatę (najlepiej, jeśli masz ją zapakowaną w zestawie awaryjnym) i usuń jak najwięcej nadmiaru błota/piasku z okolic opon. Jeśli nie masz pod ręką łopaty, możesz spróbować czerpać rękoma lub innymi materiałami, które masz w pobliżu. Teoretycznie da ci to więcej miejsca na nabranie rozpędu i wyrwanie się z drogi.

Metoda obiektów losowych

Jednym z kluczy do odklejenia samochodu jest uzyskanie trakcji. Dużo czasu, przypadkowe przedmioty z twojego samochodu mogą pomóc. Na przykład, zaklinowanie maty samochodowej pod kołami napędowymi może pomóc w uzyskaniu dynamiki i trakcji. W przypadku samochodu z napędem na tylne koła, matę należy umieścić pod bocznym kołem tylnego pasażera, a w przypadku samochodu z napędem na przednie koła, matę należy umieścić pod bocznym kołem przedniego kierowcy. Oczywiście, może się to różnić w zależności od sytuacji. Inne elementy, które mogą pomóc w uzyskaniu przyczepności to kije, liście, żwir, skały i piasek. Spróbuj umieścić te przedmioty przed kołami i powoli przyspieszać do przodu.

Co zaskakujące, koci żwirek jest doskonałym narzędziem, które pomoże Ci zyskać trakcję, jeśli kiedykolwiek utkniesz. W związku z tym warto mieć je pod ręką, aby być przygotowanym na wypadek zagrożenia.

Metoda zwiększania masy ciała

Innym sposobem na oderwanie samochodu jest przeniesienie ciężaru w pojeździe poprzez umieszczenie dodatkowego ciężaru na koła napędowe. Jeśli jesteś w stanie wypchnąć ten ciężar poza koła (szczególnie skuteczne w przypadku pojazdów z napędem na tylne koła), być może uda Ci się go unieruchomić poprzez zwiększenie siły nacisku w dół.

W przypadku samochodów z napędem na tylne koła należy umieścić na tylnym siedzeniu lub bagażniku wszelkie ciężkie przedmioty, które można znaleźć. W przypadku samochodów z napędem na przednie koła należy umieścić wszelkie ciężkie przedmioty w bocznej części stopy pasażera. Nigdy nie należy umieszczać żadnych ciężkich przedmiotów na masce samochodu. Podobnie, nigdy nie należy pozwalać, aby ludzie siadali na masce samochodu, próbując zwiększyć jego ciężar, ponieważ może to być niebezpieczne.

Metoda spadku ciśnienia w oponach

Chociaż ta metoda powinna być stosowana w ostateczności, spadek ciśnienia w oponach może czasami pomóc w odklejeniu się od piasku lub błota. Niemniej jednak metodę tę należy stosować tylko wtedy, gdy ma się dostęp do pompy lub kompresora do opon, ponieważ w przeciwnym razie może ona być niebezpieczna.

Zmniejszając ciśnienie w oponach, zwiększysz ich powierzchnię. To z kolei zwiększa powierzchnię kontaktu opon z piaskiem lub błotem. Większa powierzchnia kontaktu bieżnika z nawierzchnią może pomóc w uzyskaniu trakcji niezbędnej do odklejenia się opony.

Oczywiście, upewnij się, że ponownie napompowałeś opony do zalecanego ciśnienia po pomyślnym odzyskaniu pojazdu.