Wtorek, 18 maja 2021

Napęd na tylne koła sprawia, że parkowanie w mieście staje się możliwe.

25 września 2020

Pickupy i lekkie ciężarówki są świetne. Są zabawne, wygłaszają oświadczenia, a ty możesz rzucić na nie całe swoje życie. Można je przejechać po brudnych torach, a nawet przez koryta rzek (prawdopodobnie nie w lekkiej ciężarówce). Jedyną rzeczą, z której nie są tak znani, jest ich zwrotność w mieście. Ale wkrótce będą.

Niemiecki dostawca części, firma ZF, wyposażyła ostatnio ich pionierski system w najpopularniejszy nowy amerykański samochód Ford F-150. Ich nowa innowacja - układ kierowniczy na tylne koła. Przy wyłączonym systemie, ciężarówka działa tak, jak można by się spodziewać, wymagając wielu skręceń, aby zmieścić się w standardowym europejskim miejscu parkingowym.

Przy włączonym systemie, koła skręcają o ponad 12 stopni w przeciwnym kierunku, co radykalnie poprawia manewrowość pickupa. Pomimo korzyści płynących z napędu na tylne koła, nie zrobił on nic złego w elektrycznym układzie kierowniczym F-150. W rzeczywistości, teraz, gdy układy kierownicze są głównie elektryczne, a nie hydrauliczne, są one znacznie tańsze i niezawodne w produkcji. Dużo łatwiej jest również dostroić się do idiosynkrazji układów kierowniczych w różnych modelach.

Jeśli istnieją jeszcze elementy samochodu, które są hydrauliczne, to układ ZF wydaje się być elastyczny. W teście użyli zwrotnic z ciężarówek Quadrasteer, aby ich system Active Kinematics Control działał z prostą tylną osią Forda F-150. Nie martw się, nie używali niczego innego z przecenionego systemu. W przypadku pojazdu z solidną tylną osią, system wymaga dodatkowej osi kierowniczej i elektronicznego sterownika (jak również przegubów kulowych). Jednak zużywa on energię tylko wtedy, gdy kierownica jest skręcona.

Firma ZF zaopatruje Porsche i innych producentów w ten system od 2013 roku - ale po raz pierwszy przystosowała go do odbioru. Aktywna kontrola kinematyczna wykorzystuje parę napędzanych elektrycznie siłowników do przegubu tylnych kół. W modelach Audi Q7, Ferrari GTC4Lusso, Cadillac CT6, BMW serii 7, Mercedes AMG i Lamborghinis, które już korzystają z tego systemu, koła obracają się do 5 stopni.

Obrót o 12 stopni w F-150 pokazuje, jak ZF podniósł system do pickupa i jak wiele dodatkowej zwrotności daje samochód. Firma ZF mówi, że planuje w przyszłości przegubienie kół do 15 stopni. Prototypowi udało się również wyprowadzić tylne koła z fazy przy prędkościach do 28 mph, a w fazie, gdy jedzie się szybciej. W samochodach, które już korzystają z AKG, przejście z fazy następuje przy prędkości 37 mph, co prawdopodobnie będzie bliżej celu, gdy tylny napęd będzie dostępny w sprzedaży dla pickupsów i lekkich ciężarówek w 2021 roku.

AKG firmy ZF ma więcej zalet niż tylko możliwość wjazdu na miejsce parkingowe. System może być połączony z elektroniczną kontrolą stabilności w oparciu o układ hamulcowy. Jeśli jedno z tylnych kół nie ma trakcji, AKG może skompensować, gdy ESC próbuje zahamować z kołem, które nie ma przyczepności. W testach skróciło to drogę hamowania o 20 do 23 stóp. Ta sama zasada może również pomóc w osiągnięciu stabilności pionowej, która może utrzymać przyczepę pod kontrolą w wietrzne dni.

Jeśli technologia ta wydaje się nieco podobna do prototypów tylnej osi TRW opracowanych przy użyciu American Axle, to prawdopodobnie nie zdziwisz się, gdy dowiesz się, że firma ZF przejęła firmę TRW w 2015 roku - duża część z nich dostosowuje technologię swoich samochodów do użytku w pickupach i lekkich ciężarówkach.

Jak już wcześniej wspomniano, technologia ta pojawi się w pickupach dopiero w 2021 roku. Do tej pory firma ZF wyprodukowała 100 000 systemów AKG, ale planuje zwiększać ich liczbę do 250 000 sztuk rocznie - co oznacza, że do 2021 r. będzie tam wystarczająco dużo systemów, aby każdy, kto nie chce mieć drugiego, mniejszego samochodu, który będzie mógł zaparkować w mieście, mógł skorzystać z tej ekscytującej, nowej technologii.

Od gościnnego blogera Erica White'a, który pisze dla 51. State Autos, największego brytyjskiego importera samochodów typu American Pickup Trucks w Wielkiej Brytanii.