Czwartek, 28 marca 2024

Jak zapobiegać najczęstszym naprawom samochodów

10 września 2020

Kierowcy mogą zapobiegać najczęstszym naprawom samochodów, stosując się do odpowiednich wytycznych dotyczących konserwacji. Te wytyczne dotyczące konserwacji można zazwyczaj znaleźć w instrukcjach obsługi pojazdów z wyczerpującymi listami dla kierowców, aby utrzymać samochody w optymalnych warunkach pracy. Możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy, wiedząc, które naprawy samochodów są najczęstsze i jak im zapobiegać.

Awaria układu recyrkulacji spalin EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation)

EGR jest mechanizmem kontroli emisji, który obniża temperaturę komory spalania, kontrolując poziom pochodnych azotu. Układy EGR są podatne na odkładanie się osadów, co może powodować problemy z kontrolą emisji. Typowe naprawy układu EGR dotyczą wymiany przewodów, czujników i zaworów. Naprawy układu EGR różnią się w zależności od marki samochodu, co może być bardzo kosztowne w zależności od uszkodzeń.

Aby utrzymać systemy EGR w dobrym stanie, należy poprosić eksperta o wykonanie płukania układu paliwowego co 30.000 mil. Czyszczenie układu paliwowego zapobiega gromadzeniu się osadów, które mogą wydłużyć żywotność elementów układu EGR.

Wymiana świec zapłonowych

Świece zapłonowe są potrzebne do zarządzania stosunkiem paliwa do powietrza w pojeździe, co może powodować wiele problemów, jeśli nie działają prawidłowo. Problemy ze świecami zapłonowymi mogą obniżyć statystyki mpg (mil na galon), a nawet spowodować nieprawidłowy zapłon silnika, który może spowodować uszkodzenie katalizatorów. Świece zapłonowe należy wymieniać co 30.000 mil, aby uniknąć problemów z zapłonem. Oto główne przyczyny wymiany świec zapłonowych lub związanych z nimi komponentów:

- Zużyte przewody świec zapłonowych.

- Nieszczelności w systemie próżniowym.

- Świece zapłonowe wypełnione osadem oleju lub węgla. Świece zapłonowe w takich warunkach są wynikiem innych problemów z silnikiem, które również należy sprawdzić.

- Nieprawidłowe doprowadzenie paliwa. Koszty związane z tym problemem różnią się w zależności od przyczyn, takich jak napędy wtryskiwaczy, problemy z ECM (Engine Control Module), złe wtryskiwacze lub uszkodzone układy dolotowe.

- Awarie silnika. Mogą one być spowodowane przez spalone zawory, pęknięte sprężyny zaworowe, wydmuchane uszczelki cylindra lub spalone pierścienie tłokowe.

Instrukcje wymiany świec zapłonowych można znaleźć w różnych poradnikach dla majsterkowiczów, jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze w stosunku do opłat certyfikowanych mechaników.

Awaria przetwornika Catalytic Converter

Konwertery katalityczne to urządzenia, które oczyszczają emisję spalin z rury wydechowej poprzez spalanie dowolnego gazu dostępnego w układzie wydechowym silnika. Problemy mogą pojawić się, gdy dostępna jest większa ilość gazu, który może być obsługiwany przez katalizator. Katalizatory mogą zatykać się zbyt dużą ilością gazu. Jeśli katalizator jest zatkany, jest to bardziej prawdopodobne, ponieważ gazy zamieniają się w rodzaj cząstek stałych węgla, co może ograniczyć przepływ spalin.

Zatkane układy katalizatorów można przywrócić tylko poprzez wymianę katalizatora. Jednakże, nowe katalizatory mogą doświadczyć tego samego problemu, jeżeli przyczyna problemu nie została początkowo ustalona. Na przykład, niekontrolowana dostawa paliwa jest główną przyczyną zatkania katalizatorów.

Aby zapobiec problemom z katalizatorami, regularnie konserwuj silnik swojego samochodu w oparciu o sugestie producenta. Regularna, zaplanowana konserwacja to jedyny sposób, aby nie dopuścić do problemów z układami katalizatorów.

Kontrole pokrywy gazowej

Uszkodzona, luźna lub uszkodzona zaślepka gazowa to powszechna naprawa samochodu, której można łatwo zapobiec i którą można naprawić. Nienaprawiona zaślepka może obniżyć poziom mpg w Twoim samochodzie i kosztować Cię pieniądze. Najlepszą metodą zapobiegania problemom z nakrętką gazową jest zablokowanie lub prawidłowe dokręcenie nakrętki gazowej po każdym tankowaniu gazu.

Awarie EVAP (Evaporative Emission Control System)

EVAPy są przeznaczone do wychwytywania oparów ze zbiorników gazowych. EVAP składają się z przewodów parowych, zbiorników paliwa i separatorów gazu płynnego, które uniemożliwiają dostęp paliw płynnych do kanistra i zaworu odmulającego EVAP. Kanistry EVAP wychwytują opary, które reagują z węglem aktywnym wewnątrz. Podczas pracy silnika zawór upustowy pochłaniacza EVAP wpuszcza powietrze do pochłaniacza i wysyła uwięzione w nim gazy z powrotem do układu wlotowego powietrza silnika, które mają być spalane w silniku. W przypadku wystąpienia wycieku z korodującego kanistra lub przewodów, w komputerze samochodu zostanie wyświetlony kod awarii EVAP. Aby naprawić problemy z EVAP, należy znaleźć nieszczelności i odpowiednio wymienić części. Zastąpienie problemu z EVAP może kosztować dużo moneza.

Aby utrzymać prawidłowe działanie EVAP, po każdym tankowaniu należy szczelnie zamknąć korki gazowe. Jeżeli lampka kontrolna silnika wyświetla się na wyświetlaczu, należy natychmiast zwrócić się o fachową pomoc, aby uniknąć poważnych problemów i wyższych kosztów.

Wymiana czujnika temperatury płynu chłodniczego

Wadliwe czujniki temperatury płynu chłodzącego silnik mogą powodować nieprawidłowe odczyty temperatury na tablicy rozdzielczej. Czujniki temperatury płynu chłodniczego należy wymieniać, gdy tylko pojawią się oznaki pozwalające uniknąć uszkodzenia silnika spowodowanego niekontrolowaną i niezarządzaną temperaturą.

Wymiana uszczelki rozdzielacza

Wycieki z rozdzielacza uszczelki mogą powodować mieszanie się powietrza i paliwa pomiędzy częściami samochodowymi silnika w niewłaściwych proporcjach, co może powodować poważne problemy z osiągami silnika, emisją gazów i zużyciem paliwa. Należy przestrzegać regularnych przeglądów zgodnie z instrukcją obsługi właściciela samochodu, aby zapobiec problemom z uszczelką kolektora dolotowego.

Najlepszym sposobem na zapobieganie kosztownym i powszechnym naprawom samochodu jest wykonywanie regularnej konserwacji w oparciu o zalecenia producenta samochodu. Powinieneś postarać się serwisować silnik swojego samochodu w oparciu o specyfikacje fabryczne.