Czwartek, 18 kwietnia 2024

Jak bezpieczne są aktualizacje dla Twojego samochodu na rynku wtórnym?

19 września 2020

Wielu zapalonych entuzjastów motoryzacji jest zainteresowanych przeprowadzaniem szeroko zakrojonych modernizacji swoich samochodów, ale powstrzymują ich obawy, że niektóre modernizacje na rynku wtórnym mogą unieważnić gwarancje producentów, uszkodzić systemy wewnętrzne i wiele innych.

Chociaż niektóre modyfikacje na rynku wtórnym mogą spowodować wyżej wymienione konsekwencje, w szczególności unieważnienie gwarancji poprzez niedozwolone majstrowanie przy systemach pojazdów ciężarowych, w wielu przypadkach ryzyko to jest przesadzone. Jest to szczególnie prawdziwe, gdy modernizacja rynku wtórnego stała się zjawiskiem samym w sobie dzięki ogromnej ekspozycji popkultury.

W miarę jak modernizacja rozrastała się, coraz więcej pojazdów jest teraz lepiej przystosowanych do korzystania z części zamiennych, ponieważ producenci pracują, aby odwołać się do entuzjastów motoryzacji.

Poniżej omówimy kilka głównych modernizacji rynku wtórnego, w tym oczekiwania dotyczące instalacji i możliwych wyników wydajności. Ponadto, zajmiemy się również tym, jak montaż tych i innych modernizacji rynku wtórnego może mieć wpływ na bezpieczeństwo podczas instalacji, jak również jak wpływają one na bezpieczeństwo po ich zainstalowaniu.

Ponadto zwrócimy uwagę na to, w jaki sposób ulepszenia mogą wpłynąć na sam samochód, w tym na takie kwestie, jak unieważnienie gwarancji, rekompensata za hamowanie i inne.

Chipsy wydajnościowe

W większości samochodów budowanych od początku lat 80-tych i późniejszych, pokładowe jednostki sterujące i inne systemy komputerowe przejęły w przeszłości ręczne sterowanie. Wydajne układy scalone działają jako dodatki, które łączą się poprzez czujnik wlotu powietrza i zmieniają wydajność układów w taki sposób, że często zwiększa się moc, a także zmniejsza zużycie paliwa.

Prawdą jest, że niektóre modyfikacje ECU mogą spowodować unieważnienie gwarancji pojazdu, ale dla wielu nowoczesnych układów wyczynowych tak nie jest. W rzeczywistości, najnowsze konstrukcje układów pozwalają na instalację bez konieczności restartu systemu ECU, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia systemu.

Największym problemem, jaki powinien mieć każdy tuner, jest to, czy układ rzeczywiście dostarczy określonych wyników, czy też nie.

Niektóre chipy twierdzą, że oferują zarówno poprawę wydajności, jak i mocy, a w rzeczywistości odnotowywane są jedynie niewielkie przyrosty mocy. Układy ECU często będą działać lepiej w połączeniu z innymi elementami o wysokiej wydajności, takimi jak turbosprężarka, ponieważ układ poprawi reakcję na zmiany systemu zainicjowane przez turbosprężarkę i sam układ.

Pomyśl również o tym: im więcej nowych części zainstalujesz, tym bardziej będziesz musiał dostosować się do zmian w osiągach swojego samochodu.

Każda nowa część będzie miała wpływ na działanie Twojego samochodu. Aby zapewnić zarówno dalsze optymalne osiągi pojazdu, jak i własne bezpieczeństwo podczas jego eksploatacji, nie można po prostu zakładać, że jedna część będzie działać zgodnie z przeznaczeniem i nie będzie robić nic innego.

Instalując zestaw turbo, możesz skończyć z szybszym samochodem, ale czy hamulce zapasowe Twojego samochodu będą w stanie skutecznie go spowolnić w ten sam sposób?

Zestawy nadwozia

Zestawy nadwozia z rynku wtórnego są obecnie często dość bezpieczne w użyciu na pojazdach. Podczas instalacji zewnętrznych części nadwozia z zestawu, takich jak nowe zderzaki, błotniki i inne, największą troską o bezpieczeństwo jest ostrożne obchodzenie się zarówno z zapasem, jak i częściami zamiennymi.

Czasami, szczególnie w przypadku starszych pojazdów modelarskich, w celu usunięcia elementów zewnętrznych może być konieczne wykonanie znacznych cięć w nadwoziu pojazdu. Podczas wykonywania tych cięć należy zwracać uwagę na ostre, poszarpane krawędzie.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo samochodu, po zamontowaniu należy upewnić się, że wszystkie wymienione części są bezpieczne. Luźny zderzak, który odpadnie po zamontowaniu, może zostać uwięziony pod oponami samochodu, powodując znaczne uszkodzenia opon i być może gorsze dla pasażerów wewnątrz pojazdu.

Zawsze postępuj zgodnie z instrukcjami dołączonymi do każdego zamówionego zestawu nadwozia i wybierz profesjonalny montaż zamiast instalowania części samodzielnie, jeśli nie masz doświadczenia z zewnętrznymi dodatkami.

Inne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa w przypadku modernizacji na rynku wtórnym

Zasadniczo, zawsze trzeba skupić się na dwóch aspektach aktualizacji: w jaki sposób aktualizacja wpływa na Twój samochód i jak aktualizacja może wpływać na Ciebie.

Na przykład podczas instalacji żarówek HID należy upewnić się, że nowe elementy HID są prawidłowo okablowane i zabezpieczone. Cięcie w obudowach reflektorów, podłączanie złączy balastowych i inne czynności muszą być wykonywane prawidłowo, aby uniknąć problemów na drodze (od przecięcia przewodów, luźnego poślizgu balastu i innych). W tym samym duchu, instalatorzy muszą uważać, aby nie dotykać żarówek HID rękami (zawsze używać rękawic lub innych materiałów barierowych), ponieważ kontakt ze skórą może być osobiście szkodliwy, nie wspominając już o tym, że może on również powodować zwiększone ryzyko rozbicia żarówki.

Równoważenie bezpieczeństwa osobistych i samochodowych elementów nie powinno być problematyczne, o ile wiadomo, co unieważnia gwarancje, czego należy unikać, aby zmniejszyć osobiste ryzyko i jakich wskazówek należy przestrzegać, aby zapewnić prawidłowy montaż elementów.

Należy również pamiętać o tym, aby podczas dokonywania aktualizacji nie zagrażać funkcjonalności funkcji bezpieczeństwa w pojazdach.

Według Krajowego Zarządu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (National Highway Traffic Safety Administration) od 2005 roku liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w skali roku waha się od połowy trzydziestego do połowy czterdziestego tysiąca, a liczby te dotyczą wyłącznie ofiar śmiertelnych w Stanach Zjednoczonych. Wiele z tych zgonów kończy się w wyniku nieużywania lub niewłaściwego używania elementów bezpieczeństwa, takich jak pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne. Jeśli więc wymieniasz foteliki wewnątrz pojazdu, pamiętaj na przykład, aby nie zawadzać przy ustawianiu pasów bezpieczeństwa (w rzeczywistości, w przypadku nowych fotelików samochodowych, należy zawsze upewnić się, że pasy bezpieczeństwa są dostosowane do rozmiaru i budowy zamienników. Standardowe pasy bezpieczeństwa zostały przecież zaprojektowane do użytku z oryginalnymi fotelikami samochodowymi).

Podobnie, układ hamulcowy Twojego samochodu jest kolejnym krytycznym elementem bezpieczeństwa.

Pamiętaj, kiedy wcześniej wspominaliśmy o tym, jak większa prędkość samochodu wpłynęłaby na hamulce Twojego samochodu. Gdybyś zamontował układ scalony, turbosprężarkę lub inny układ zwiększający prędkość, chciałbyś również poprawić hamulce swojego samochodu. W końcu hamulce są tak skonstruowane, aby można było zwalniać i zatrzymywać pojazd przy założonej przez producenta masie i ograniczeniach prędkości, więc zmieniając którykolwiek z tych atrybutów, musisz dostosować hamulce, aby je zrekompensować. W przeciwnym razie reakcja Twojego samochodu na hamowanie może być osłabiona, a Ty możesz nie być w stanie skutecznie zmniejszyć prędkości.

Więc zobowiązując się do instalowania unowocześnień na rynku wtórnym, pamiętaj: zawsze wiedz, jakich konkretnych wyników należy się spodziewać po tych ulepszeniach, przeczytaj wszelkie uwagi dotyczące skutków instalacji (w szczególności, czy instalacja spowoduje unieważnienie gwarancji na samochód, czy też nie) oraz zrekompensuj wszelkie zmiany dokonane w jednej z cech charakterystycznych samochodu ze zmianami w innych aspektach bezpośrednio zależnych od tej cechy.

Jeśli to zrobisz, powinieneś być w stanie bezpiecznie zainstalować aktualizacje, a także oczekiwać bezpiecznego korzystania z nich po instalacji.