Niedziela, 24 października 2021

Typowe błędy, które mogą spowodować uszkodzenie pojazdu i rzeczy, które można zrobić w domu, aby go naprawić

2 września 2020

Jako dumny właściciel samochodu, chcesz, aby Twój samochód trwał jak najdłużej. W opiece nad nim, pierwsza zasada to "nie szkodzić". Oto kilka brudów, których należy unikać:

Jazda hamulcami w dół długiego wzgórza

Klocki hamulcowe zużywają się szybciej, gdy się rozgrzewają, a pewnym sposobem na ich super-ogrzanie jest zjazd z długiej góry. Lepszą metodą jest na przemian hamowanie i zwalnianie hamulca.

Jest to o wiele łatwiejsze w przypadku klocków hamulcowych, które nie zapewnią Ci bezpieczeństwa, jeśli będą zużyte do zera.

Używanie myjki ciśnieniowej na silniku

Myjki ciśnieniowe są świetne do czyszczenia zabrudzeń z betonowego podjazdu - ale nie są tak świetne do czyszczenia silnika samochodu, który jest skomplikowanym urządzeniem z wszelkiego rodzaju małymi drutami, czujnikami i elementami.

Wysokoenergetyczny strumień wody może w jednej chwili rozładować końcówki elektryczne, węże i uszczelki gumowe i jest po prostu złym pomysłem.

Kilka szmatek i trochę płynu do odtłuszczania to wszystko, czego naprawdę potrzebujesz, aby oczyścić ponury silnik i prawdopodobnie musisz to robić tylko raz lub dwa razy w roku.

Zapomniałeś wymienić olej

Dla właścicieli samochodów to musi być najczęstszy problem psychiczny - pozostawienie wymiany oleju do czasu, aż olej w silniku będzie wyglądał jak mulista czarna melasa.

Stary olej silnikowy w ogóle nie robi nic dobrego Twojemu samochodowi, więc powinieneś wymieniać go tak często, jak to sugeruje instrukcja obsługi samochodu (a częstotliwość ta różni się w zależności od modelu). Nie zapomnij też wymienić od czasu do czasu filtra oleju.

Zaniedbywanie używania hamulca postojowego

Niezależnie od tego, czy zaparkowałeś na stromym wzgórzu, czy na dość płaskim terenie, zawsze powinieneś używać hamulca postojowego.

Poza oczywistymi względami bezpieczeństwa, korzystanie z hamulca postojowego odciąża skrzynię biegów, która nie jest przeznaczona do stabilizowania samochodu. Coś tak prostego jak wyrobienie sobie nawyku używania hamulca postojowego może potencjalnie wydłużyć żywotność samochodu o lata.

Ignorowanie tych zabawnych dźwięków

Jeśli na to pozwolisz, twój samochód będzie mógł z tobą rozmawiać. A jeśli posłuchasz uważnie, możesz rozpracować, co próbuje powiedzieć. To piszczenie za każdym razem, gdy otwierasz drzwi pasażera, oznacza, że musisz naoliwić zawiasy drzwi. Ten stuknięcie może oznaczać luźną rurę wydechową.

Ten jęk może oznaczać zużytą skrzynię biegów. A ten wysoki pisk, który słyszysz, gdy uruchamiasz hamulce, jest poważny - to pewny znak, że klocki hamulcowe wymagają wymiany. Zawsze słuchaj swojego samochodu - często da ci to wskazówkę, gdy coś nie działa prawidłowo.

Przejście z biegu wstecznego do jazdy, zanim się zatrzymasz.

Jaki jest jeden z najlepszych sposobów na dodanie miesięcy niepotrzebnego zużycia do skrzyni biegów w ciągu zaledwie kilku sekund? Chodzi o to, że za bardzo się spieszysz i zmieniasz bieg z wstecznej na napędową (lub odwrotnie), podczas gdy Twój samochód nadal wolno się porusza.

Zasadniczo, wymagając od biegów wykonywania tych samych funkcji, co w przypadku hamulców, nakładasz na nie niesamowite obciążenie. Może to prowadzić do zużycia skrzyni biegów, uszkodzenia wałów napędowych i niechlujnej obsługi zawieszenia.

Obciążenie silnika samochodu podczas uruchamiania go

Po uruchomieniu samochodu należy wyłączyć wycieraczki, radio, klimatyzację i wszelkie inne akcesoria. Dzięki temu Twój silnik nie będzie musiał tak ciężko pracować, aby móc ruszyć z miejsca.

Maksymalne zużycie silnika samochodu pojawia się podczas jego uruchamiania, więc daj mu przerwę, gdy przekręcasz kluczyk w stacyjce. Ponadto, nie odwracaj silnika, aby "rozgrzać samochód" w zimie.

Robi to więcej szkody niż pożytku, ponieważ nie daje to czasu, aby olej pracował w systemie.

Zamiast tego, przed wyruszeniem w drogę, należy po prostu zatrzymać samochód na biegu jałowym na minutę lub dwie. Silniki samochodowe, podobnie jak ludzie, nie reagują dobrze na szybkie, ekstremalne zmiany temperatury.

Kontynuując jazdę, gdy samochód się przegrzewa.

Oto scenariusz: jedziesz po drodze i widzisz, że twój miernik temperatury wspiął się na 'HOT'. Możesz zatrzymać się tam i z powrotem i zadzwonić po samochód holowniczy, ale nadal jeździsz w nadziei, że samochód będzie w porządku, dopóki nie dotrzesz do warsztatu.

Zanim się obejrzysz, płyn chłodzący wydostaje się ze zbiornika przelewowego, a silnik przegrzewa się tak bardzo, że pojazd się zatrzymuje i nie chce iść dalej. Więc i tak musisz zadzwonić do serwisu holowniczego.

Gdy samochód nagle się przegrzeje, zatrzymaj się jak najszybciej, ponieważ im dłużej będziesz jechał, tym więcej szkód możesz spowodować i tym więcej będzie Cię to kosztowało.

Okazuje się więc, że masz pękniętą głowicę cylindra i pękniętą uszczelkę głowicy. Gdybyś zatrzymał się przy pierwszych oznakach przegrzania, być może po prostu musiałbyś zapłacić za instalację nowego termostatu.

Morał tej historii: kiedy twój samochód nagle się przegrzewa, zatrzymaj się jak najszybciej, bo im dłużej jedziesz, tym więcej szkód możesz spowodować i tym więcej będzie cię to kosztowało.

Rzeczy, które możesz zrobić w domu

Chociaż z pewnością istnieje szereg procedur związanych z obsługą techniczną, które powinny być wykonywane wyłącznie przez wyszkolonego i licencjonowanego mechanika, nie każdy proces jest tak samo skomplikowany. Jeśli nie masz dużo pieniędzy do przekazania lokalnemu mechanikowi, istnieje wiele procedur związanych z konserwacją, które można wykonać w domu.

Wystarczy kilka minut wspólnego sprzętu, kilka minut wolnego czasu i odrobina wiedzy, a zaoszczędzisz pieniądze na konserwacjach, które w przeciwnym razie zjadłbyś na swoim koncie bankowym. Oto kilka procedur konserwacyjnych, które można dziś łatwo wykonać w domu:

Wymiana reflektorów

Reflektory nie są zbudowane po to, by trwać wiecznie. W rzeczywistości większość z nich to nic innego jak żarówki zamontowane z przodu pojazdu, więc w końcu się wypalą.

Aby wymienić reflektor, należy najpierw otworzyć maskę samochodu (upewnić się, że samochód nie pracuje). Zdejmij plastikową osłonę z tyłu reflektora. Podczas noszenia izolowanych rękawic należy wyjąć złącza elektryczne z tyłu żarówki. Żarówka powinna być w tym momencie zdejmowalna. Nie zdejmuj rękawic, ponieważ oleje z rąk mogą uszkodzić nową żarówkę, więc pamiętaj, aby posługiwać się nią tylko w rękawiczkach. Umieść nową żarówkę na miejscu starej, a następnie wymień złącze elektryczne i plastikowe podłoże. Gdy wszystko będzie dobrze zabezpieczone, włącz reflektory samochodu, aby mieć pewność, że nowa żarówka działa prawidłowo.

Wymiana baterii

Przeciętny akumulator samochodowy ma żywotność 3,5-5 lat, co oznacza, że prawdopodobnie będziesz miał do czynienia z procesem wymiany przynajmniej raz podczas posiadania samochodu. Wymiana uszkodzonego akumulatora nie jest trudna, ale może być niebezpieczna. Upewnij się, że nosisz izolowane rękawice i okulary ochronne, a przed rozpoczęciem procesu sprawdź instrukcję obsługi pojazdu.

Przed rozpoczęciem procedury należy upewnić się, że samochód jest całkowicie wyłączony. Zacznij od otwarcia maski samochodu i zlokalizowania akumulatora. Za pomocą szczypiec do akumulatorów lub klucza do akumulatorów poluzuj nakrętkę utrzymującą czarny przewód na miejscu. Przekręć czarny przewód, ciągnąc go do góry, aby usunąć go z przewodu (jeśli przewód nie jest wolny, być może trzeba będzie albo usunąć część korozji, która utrzymuje go na miejscu, albo użyć ściągacza do zacisków akumulatora, aby nie uszkodzić przewodów). W ten sam sposób należy odłączyć czerwony przewód.

Za pomocą klucza nasadowego wyjmij zacisk utrzymujący baterię na miejscu. Unieś akumulator z obudowy i odłóż go na bok (nie wyrzucaj go; zamiast tego zabierz go do lokalnego magazynu samochodowego i oddaj do recyklingu). Jeśli po wyjęciu akumulatora pozostała korozja, użyj mieszaniny wodorowęglanowej sody i wody, aby go zmyć. Pozostawić obudowę do wyschnięcia. Umieść nową baterię na tacy i ponownie zabezpiecz zacisk mocujący. Przymocuj i zabezpiecz czerwony przewód do złącza dodatniego (+), a następnie przymocuj i zabezpiecz czarny przewód do złącza ujemnego (-). Upewnij się, że oba przewody są całkowicie bezpieczne i nieruchome. Sprawdź połączenia akumulatorów, uruchamiając samochód. Zamknąć pokrywę silnika.

Wymiana wycieraczek szyby przedniej

Wycieraczki są zaprojektowane tak, aby działały tylko przez około rok (dawać lub brać, w zależności od lokalnych warunków pogodowych). Wymiana wycieraczek może być najprostszą procedurą konserwacji samochodu, jaką kiedykolwiek wykonasz.

Mimo to wielu właścicieli samochodów nadal woli płacić mechanikom i dealerom samochodowym za wymianę wycieraczek. Aby wymienić wycieraczkę, należy najpierw zakupić jej pióra. Nie wszystkie pióra są takie same, więc należy wcześniej poznać dokładną markę i model swojego pojazdu. Znajdźcie Państwo parę piór, które pasują do Waszego samochodu.

Podciągnij zespoły wycieraczek swojego samochodu do góry i z dala od przedniej szyby. Obróć pióra tak, aby zawias był widoczny. Pociągnij za zakładkę znajdującą się na zawiasie pióra, aby odłączyć je od wycieraczki. Pociągnąć wycieraczkę w dół w kierunku szyby przedniej, aby oddzielić ją od ramienia. Całkowicie usunąć pióro. Przymocować nowe wycieraczki w taki sam sposób, jak stare (w razie problemów należy zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu). Po zamocowaniu wycieraczki na zawiasie powinno nastąpić dźwiękowe kliknięcie. Zrób to dla obu wycieraczek, a następnie połóż cały zespół z powrotem na przedniej szybie. Przed przetestowaniem nowej wycieraczki należy oczyścić szybę przednią za pomocą wysokiej jakości środka do czyszczenia szyb.

Wymiana filtra powietrza

Filtry powietrza umożliwiają wciąganie do wnętrza silnika czystego powietrza, wolnego od zanieczyszczeń. Zanieczyszczone filtry powietrza mogą zmniejszyć zużycie paliwa i spowodować obciążenie innych części silnika. Aby wymienić filtr powietrza, najpierw upewnij się, że Twój samochód nie pracuje. Otwórz maskę samochodu i znajdź obudowę filtra powietrza (instrukcja obsługi samochodu może pokazać, gdzie można go znaleźć i jak wygląda). Otwórz obudowę filtra powietrza i wyjmij stary filtr. Używając starej szmatki, wyczyść skrzynkę z filtrem powietrza. Włóż nowy filtr do obudowy, a następnie wymień i zabezpiecz pokrywę. Zamknąć pokrywę.

Oczywiście, jeśli Twój samochód zaczyna mieć problemy i nie wiesz, co z tym zrobić, zazwyczaj najlepiej zabrać go do specjalisty. W końcu ostatnią rzeczą, jaką chcesz zrobić, jest pogorszenie sytuacji poprzez majstrowanie wewnątrz samochodu, gdy nie wiesz, co robisz. Konserwacja samochodu to skomplikowany problem - wymaga dogłębnego zrozumienia, jak działa samochód. Zrozumienie faktów związanych z konserwacją samochodu może dać Ci lepsze zrozumienie tej złożoności.

Wniosek

Jeśli regularnie zaglądasz pod maskę, słuchasz nietypowych odgłosów samochodu, sprawdzasz pod samochodem czy nie ma nowych i tajemniczych wycieków od czasu do czasu, postępuj zgodnie z harmonogramem serwisowym w instrukcji obsługi właściciela i zajmij się drobnymi problemami, zanim staną się one poważnymi, będziesz znacznie wyprzedzał grę, jeśli chodzi o utrzymanie płynnej pracy samochodu.