Piątek, 29 marca 2024

Świece zapłonowe: Wymiana i wiedza

8 września 2020

Świece zapłonowe. Wszyscy słyszeliśmy o nich już wcześniej i trochę wiemy, co robią, ale czy wiedziałbyś, gdzie je znaleźć, gdybyś zapytał? A może znasz oznaki, że jedna z nich idzie źle? Nie martwcie się, jeśli nie wiecie zbyt wiele o świecach zapłonowych, bo jesteśmy tu, by informować! Świece zapłonowe są niezbędne dla osiągów pojazdu, więc zdobycie większej wiedzy na temat tych małych złych chłopców jest koniecznością, jeśli chcesz #motorwithconfidence!

Świece zapłonowe: Wymiana i wiedza

Świece zapłonowe znajdują się w każdym pojeździe z silnikiem ICE; silnik spalinowy. Z silnikiem spalinowym potrzebujesz "iskry", aby wszystko działało i pozostawało w ruchu. Stąd słowo "iskra". Bez iskry z twoich świec zapłonowych, twój silnik zacznie się zwęzać i nie będzie działał.

Twoja świeca zapłonowa jest elementem elektrycznym, który zapala sprężoną benzynę w głowicach butli. Pomyślcie o waszych świecach zapłonowych, takich jak akumulator, który ma energię elektryczną do wytwarzania napięcia; tylko tym razem jest bezpośrednio podłączony do silnika. Kiedy ten prąd elektryczny uderza tylko w odrobinę benzyny, BAM! Iskra przepływa przez głowice cylindrowe i mówi silnikowi, żeby dalej się poruszał. To dość fascynujące, że te malutkie kawałeczki mają tak dużą moc!

Jednak cała ta moc powoduje zużycie, co oznacza, że Twoje świece wygasają i musisz je wymienić. Zwykle polecane są co 30.000 mil, ale jak zawsze, należy zapoznać się z instrukcją obsługi. Kiedy już wiesz, jak je sprawdzić i wymienić, możesz je monitorować i wymieniać, zanim całkowicie zgasną.

Ponieważ przy nawet jednej martwej świecy zapłonowej masz o jedną iskrę mniej, co oznacza, że Twój silnik ma jeden "mniej" oomph & będzie przeskakiwał. Im więcej "złych" świec zapłonowych masz, tym najgorszy będzie Twój silnik. Ostatecznie zostawiając cię z niepracującym silnikiem.

Jak powiedzieć, że Twoje świece zapłonowe przestały działać?

  1. Sprawdzić, czy świeci się lampka silnika.
  2. Twój samochód nie przyspiesza tak szybko.
  3. Twój samochód też nie wystartuje.
  4. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce słychać/czuć lekkie przeskoczenie.
  5. Silnik pracuje na biegu jałowym.
  6. Coraz częściej napełniasz swój zbiornik paliwa.

Jak je wymienić

Dzięki licznym filmom wideo w serwisie YouTube i informacjom online można dowiedzieć się, jak dość szybko wymieniać świece zapłonowe. W rzeczywistości jest to jedna z najprostszych napraw mechanicznych, jakie można wykonać samodzielnie! Strona, która okazała się najbardziej przydatna podczas nauki o wymianie świecy zapłonowej, pochodzi z Advanced Auto Parts. Więc, zanurkujmy.

Za każdym razem, gdy zadzierasz z silnikiem, będzie bałagan, więc upewnij się, że masz rękawiczki lub ręczniki do sprzątania!

Istnieją 4 różne typy świec zapłonowych. Nie będziemy się wdawać w szczegóły na temat wszystkich z nich, ale jeśli szukasz więcej informacji sprawdź ten artykuł.

  • Korki miedziane mają rdzeń z litej miedzi z odrobiną stopu niklu. Zużywają się one szybciej, ponieważ stop niklu jest bardziej miękki niż platyna czy iryd. Najlepiej sprawdzają się w starszych pojazdach, które nie wymagają wysokiego napięcia, np. w pojazdach z lat 80.
  • Pojedyncze platynowe wtyczki są podobne do wtyczek miedzianych, ale mają platynę zamiast miedzi (oczywiście). Są one popularne w nowszych pojazdach, ale zawsze można je uaktualnić do podwójnej platyny lub irydu. Nie kupuj miedzianych wtyczek, jeśli Twój samochód używa platyny.
  • Podwójne świece platynowe najlepiej sprawdzają się w samochodach z układem zapłonowym opartym na rozdzielaczu iskier odpadowych.

W systemie iskier odpadowych, iskra przeskakuje z elektrody centralnej na elektrodę boczną cylindra, który jest na suwie ściskającym. Aby przywrócić impuls elektryczny z powrotem do pakietu cewek zapłonowych, iskra przeskakuje do tyłu (z boku na środek) na cylindrze partnerskim. Ponieważ cylinder partnerski znajduje się na suwie wydechowym, nic nie zapala się, a iskra jest "marnowana".}

Robi się to jednak trochę mylące, jeśli w instrukcji obsługi właściciel każe ci używać podwójnych platynowych wtyczek, to nie obniżaj ich do innej opcji.

  • Korki Iridium są tam najlepsze. Są twardsze niż platyna i miedź i wytrzymują znacznie dłużej. Są droższe, ale są stosowane głównie w układach zapłonowych COP (coil-on-plug). Jeśli w instrukcji użytkownika jest napisane, że należy używać korków irydowych, nie można obniżyć ich wartości do innych. Tak, są one droższe, ale powinny wystarczyć na dłużej, więc oszczędności są mniej więcej takie same!

Kroki do zmiany wtyczek:

  1. Upewnij się, że nałożysz coś na błotniki, aby nie zniszczyć farby! Odłącz również ujemny biegun akumulatora, ponieważ pracujesz z elementami elektrycznymi. Wymień tylko wtedy, gdy silnik jest chłodny.
  2. Ostrożnie oczyścić obszar wokół świec zapłonowych za pomocą sprężonego powietrza i odtłuszczacza. Ostrzeżenie ** jeśli nie jest się ostrożnym, kurz i zanieczyszczenia mogą wpaść do silnika po wyciągnięciu świec zapłonowych. Spryskać obszar sprężonym powietrzem, wyjąć świece zapłonowe, następnie najlepiej je wyczyścić!
  3. Odłączyć przewód świecy zapłonowej JEDYNIE W CZASIE, aby uniknąć pomyłki w miejscu, w którym się znajduje po ponownym włożeniu go do środka.
  4. Po wyjęciu pierwszego przewodu należy znaleźć właściwe zamocowanie, używając gniazdka i przesuwając (w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara) wolną świecę zapłonową. Uważaj, aby nie wbić żadnych niewidocznych zanieczyszczeń do silnika.
  5. Gdy pierwsza świeca zapłonowa jest zgaszona, sprawdzić nową świecę zapłonową, aby upewnić się, że istnieje odpowiednia szczelina pomiędzy elektrodą zewnętrzną i środkową. Powinna to być standardowa szczelina, ale jeśli już dostarczyłeś świece, mogły się one wygiąć podczas transportu. W razie potrzeby można je naprawić, odwołując się do instrukcji obsługi.
  6. Włożyć nową świecę zapłonową z powrotem do tego samego otworu, z którego pochodziła stara. Jeśli świeca nie ma już jakiegoś środka zapobiegającego zapchaniu, może być konieczne nałożenie na nią środka zapobiegającego zapchaniu. Delikatnie wkręcić świecę w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, aż gwinty zostaną dopasowane. Następnie, używając gniazda świecy zapłonowej i przedłużenia grzechotki, dokręcić ją mocniej.  Nie dokręcaj zbyt mocno. Tylko tyle, aby podkładka stykała się z otworem gwintowanym.
  7. A teraz załóż z powrotem podsłuch. Zgodnie z zaleceniami Advanced Auto Parts, "ponownie zamocuj przewód wtykowy, lekko przekręcając go, wpychając but z powrotem na odsłoniętą końcówkę wtyczki, aż usłyszysz i poczujesz mocne kliknięcie".
  8. Powtarzać kroki 2-7 aż do wymiany wszystkich świec zapłonowych (w razie potrzeby). Przewody świec zapłonowych mają różną długość, aby dopasować się do właściwej świecy zapłonowej, więc wymieniaj przewody i świece JEDYNIE W CZASIE. Po ukończeniu pozostałych świec jesteś gotowy! Upewnij się, że zapisałeś przebieg i datę w swoim dzienniku konserwacji, aby wiedzieć, kiedy je zmienić w najbliższym czasie ????.