Środa, 24 kwietnia 2024

Jak dopasować lusterka boczne?

17 września 2020

Kiedy najbardziej polegamy na naszych lustrach? Prawdopodobnie, kiedy zmieniamy pasy ruchu. Naszym celem jest zmiana pozycji bez wchodzenia w drogę innemu kierowcy i odcinania go.

Pozycja wewnętrznego lusterka wstecznego jest dość oczywista - powinniśmy widzieć za tylną szybą. Upewnij się, że przełącznik dzień/noc znajdujący się na większości lusterek wstecznych znajduje się w pozycji dziennej podczas pracy w dzień.

Jeśli chodzi o lusterko boczne lub lusterka, większość ludzi reguluje je tak, aby widzieli bok samochodu na wewnętrznej krawędzi lusterka. Przy ustawianiu lusterek bocznych należy zwrócić uwagę na ich widoczność w sposób opisany powyżej. Zasadniczo, stworzyłeś "tunel widzenia" do tyłu. Twoje lusterka boczne pokrywają się w znacznym stopniu z tym, co widzi Twoje wewnętrzne lusterko wsteczne, a Ty stworzyłeś również martwe punkty.

Jakie jest rozwiązanie dla widzenia tunelowego i martwych punktów?

Wystarczy ustawić lusterka boczne tuż za punktem, w którym można zobaczyć bok samochodu na wewnętrznej krawędzi lusterka. Dzięki tej konfiguracji prawie całkowicie rozwiążesz problem martwego pola. Aby wyregulować w ten sposób lusterka zewnętrzne, należy wykonać te dwa kroki (oczywiście dotyczy to pojazdów z lusterkiem wewnętrznym):

  • W przypadku lusterka po stronie kierowcy należy zwinąć szybę i przycisnąć głowę do szyby.
  • Wyregulować lusterko tak, aby widoczna była tylko krawędź samochodu.
  • W przypadku lusterka bocznego dla pasażerów należy umieścić głowę na środku samochodu (bezpośrednio za uchwytem lusterka wewnętrznego) i wyregulować lusterko zewnętrzne tak, aby widoczna była tylko krawędź samochodu. Jest to konieczne nawet w przypadku lusterek wypukłych (zakrzywionych), w których obraz jest nieco zniekształcony.

W normalnej pozycji podczas jazdy nie będzie można zobaczyć boków samochodu, ale będzie można zobaczyć inne pojazdy na sąsiednich pasach ruchu.

W przypadku, gdy na drugim pasie ruchu znajduje się pojazd, który nie jest widoczny podczas sprawdzania lusterek, pozycja drugiego pojazdu będzie prawdopodobnie taka, że jego przód będzie przylegał do Twoich drzwi i będziesz go widzieć w polu widzenia obwodowego podczas sprawdzania lusterka bocznego.

Większość z nas miała do czynienia z martwymi punktami poprzez obracanie głowy w celu szybkiego sprawdzenia. Nie jest to na ogół problem, jeśli chodzi o brak czegoś przed sobą, ale może wystąpić niebezpieczny efekt uboczny.

Jeśli nie pracowałeś, aby go kontrolować, Twoje ramiona będą poruszać się w kierunku, w którym patrzysz, powodując skręcanie kierownicą.

Przy dobrze ustawionych lusterkach, Twoja głowa nie będzie musiała obracać się tak daleko, aby sprawdzić pozostałe martwe punkty.

Istnieją również inne zastosowania zmiany pasa ruchu, do których ta konfiguracja jest przydatna. Na przykład, podczas wsiadania na autostradę, Twoja zdolność do oceny, jak najlepiej połączyć się z ruchem ulicznym, będzie znacznie zwiększona dzięki widokowi zapewnianemu przez "szerokokątne" lusterko boczne. Podobnie, gdy mijasz na autostradzie węzły przesiadkowe, zwiększa się twoja zdolność do monitorowania ruchu wjeżdżającego na autostradę.

I wreszcie, dobrą wskazówką przy podejmowaniu decyzji, kiedy wjechać na mijany pas ruchu lub z powrotem na pas ruchu, jest upewnienie się, że w lusterku wstecznym widzisz reflektory pojazdu, który chcesz wciągnąć przed siebie. Wszyscy możemy docenić wartość odpowiedniej przestrzeni wciągania.

Ciekawy ciekawostka: Wyścig Indianapolis 500 był pierwotnie pomyślany jako poligon doświadczalny dla nowych pomysłów. W pierwszym wyścigu w 1911 roku, Ray Harroun, kierowca testowy nieistniejącej już firmy samochodowej, zainstalował prostokątne lusterko zamontowane przed i nad jego głową, pierwsze takie zastosowanie lusterka. Wygrał ten wyścig.

Niektórzy z ówczesnych kierowców mówili, że oszukiwał z tego powodu. (Wszyscy inni zawodnicy mieli mechanika, który jechał tyłem do tyłu. Użycie lusterka przez Harrouna oszczędziło jego samochodowi masy mechanika). Dopiero w połowie lat 20-tych lusterka wsteczne były wymagane w samochodach wyścigowych Indy.