Niedziela, 24 października 2021

Rozmiar opon: jak do rozczytać? Prosty sposób

21 czerwca 2021

Chcesz wybrać oponę do swojego samochodu, ale nie wiesz zbyt wiele na temat etykietowania opon? To nie problem. Pomożemy ci dowiedzieć się: jakie są parametry opony, co one oznaczają i jaki rodzaj opony pasuje do twojego samochodu.

Rozmiar opony: oznaczenia

Zatem jak odczytać rozmiar opony? Weźmy przykładowe oznaczenie opony. Niech będzie to 195/65 R15 91 T XL

  • 195 - to szerokość opony w mm.
  • 65 - Proporcjonalność, tj. stosunek wysokości profilu do szerokości. W naszym przypadku jest to 65%. Mówiąc najprościej, przy tej samej szerokości, im większy ten wskaźnik, tym wyższa będzie opona i na odwrót. Ta wartość jest zwykle nazywana po prostu „profilem”.

Ponieważ profil opony jest wartością względną, przy wyborze opon należy wziąć pod uwagę, że jeśli zamiast standardowego rozmiaru 195/65 R15 chcesz założyć opony o rozmiarze 205/65 R15, to nie tylko szerokość opona wzrośnie, ale i wysokość. Co w większości przypadków jest nie do przyjęcia. (z wyjątkiem przypadków, gdy oba te standardowe rozmiary są wskazane w instrukcji samochodu). Dokładne dane dotyczące zmiany wymiarów zewnętrznych koła można obliczyć w specjalnym kalkulatorze opon. Jeśli ten stosunek nie jest wskazany (na przykład 185/R14C), to wynosi 80-82%, a opona nazywa się pełnym profilem. Opony wzmocnione z takimi oznaczeniami są zwykle stosowane w samochodach dostawczych i lekkich ciężarówkach, gdzie duże maksymalne obciążenie koła jest bardzo ważne.

  • R - oznacza oponę radialną (w rzeczywistości prawie wszystkie opony są produkowane w ten sposób). Wiele osób błędnie uważa, że R to promień opony. Istnieje również inna konstrukcja (oznaczona literą D), ale ostatnio praktycznie nie jest produkowana, ponieważ jej wydajność jest znacznie gorsza.
  • 15 - średnica koła (dysku) w calach. (To średnica, a nie promień. To też jest częsty błąd). Jest to średnica opony na tarczy, czyli jest to wewnętrzny rozmiar opony lub zewnętrzny rozmiar obręczy.
  • 91 - indeks obciążenia. Jest to maksymalne dopuszczalne obciążenie na koło. W przypadku samochodów odbywa się to zwykle z marginesem i przy wyborze opon nie jest to wartość decydująca (w naszym przypadku IN - 91 - 670 kg.). W przypadku samochodów dostawczych i małych ciężarówek ten parametr jest bardzo ważny i należy go przestrzegać.
  • T - indeks prędkości opon. Im jest większy, tym szybciej można na tej oponie jeździć (w naszym przypadku IS – N – do 210 km/h). Mówiąc o indeksie prędkości opon, warto zauważyć, że przy tym parametrze producent gwarantuje normalne zachowanie gumy przy ciągłym ruchu auta z określoną prędkością.

Opony amerykańskie mają dwa różne oznaczenia. Pierwszy z nich jest bardzo podobny do europejskiego, tylko litery „P” (Pasażer – samochód osobowy) lub „LT” (Light Truck – lekka ciężarówka) są umieszczone przed standardowym rozmiarem. Na przykład: P 195/60 R 14 lub LT 235/75 R15. I jeszcze jedno oznaczenie opony, które zasadniczo różni się od europejskiego. Na przykład: 31x10,5 R15 (odpowiada standardowi europejskiemu rozmiar 265/75 R15)

  • 31 - to zewnętrzna średnica opony w calach.
  • 10,5 - to szerokość opony w calach.
  • R - opona radialna.
  • 15 - to wewnętrzna średnica opony w calach.

Ogólnie rzecz biorąc, poza nietypowymi calami, amerykańskie oznaczenie opony jest logiczne i bardziej zrozumiałe, w przeciwieństwie do europejskiego, gdzie wysokość profilu opony nie jest stała i zależy od szerokości opony. Pierwsza liczba standardowego rozmiaru to średnica zewnętrzna, druga to szerokość, trzecia to średnica wewnętrzna.

koło samochodu

Jak czytać rozmiar opon?

Żółty znak na oponie (okrągły lub trójkątny znak) na boku opony wskazuje najjaśniejszy punkt na oponie. Podczas zakładania nowej opony na felgę żółty znak musi być zrównany z najcięższym miejscem na feldze. Zwykle jest to miejsce, w którym przymocowany jest sutek. Pozwala to na lepsze wyważenie kół i lżejsze ciężary. W oponach używanych to żółte oznaczenie nie jest tak istotne, ponieważ z reguły, gdy opona się zużyje, jej równowaga się przesuwa.

Czerwona kropka na autobusie oznacza miejsce maksymalnej niejednorodności mocy, której manifestacja jest zwykle związana z różnymi połączeniami różnych warstw autobusu podczas jego produkcji. Zazwyczaj tylko te opony, które trafiają na oryginalne wyposażenie samochodów, są oznaczone czerwonymi kropkami, tj. kiedy maszyna opuści fabrykę.

Ten czerwony znak jest zrównany z białymi oznaczeniami na felgach (białe oznaczenia na felgach są również umieszczane głównie na oryginalnym wyposażeniu samochodu), które wskazują miejsce najbliższe środka koła. Ma to na celu zminimalizowanie maksymalnej nieciągłości opony podczas jazdy, zapewniając bardziej zrównoważoną reakcję na moc koła.