Jakie CB radio kupić?
Posted on Części i akcesoria

CB radio na naszych drogach miało już dwa okresy swojego prosperity. Pierwszy, nastąpił na początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy „uwolniono” spod restrykcji pasmo obywatelskie 27 MHz. Wprawdzie nadal radiotelefon trzeba było rejestrować we właściwym urzędzie i wnosić odpowiednie opłaty, ale to czynili nieliczni. W eterze i w sprzęcie panowała prawdziwa „wolna amerykanka”.

Zainteresowanie tym rodzajem łączności spadało sukcesywnie do połowy 2004 roku. Powodów było kilka – jednym z nich były obawy przed kontrolami drogowymi, sprawdzającymi czy mamy zarejestrowany radiotelefon i czy wnosimy opłaty. Kwestią sporną jest czy służby mogły to czynić czy nie, ale fakt jest faktem, że sprzedaż nowych urządzeń malała. Innym problemem, który pozostał do dziś, to kultura prowadzenia rozmów. Niestety, nie jest ona wysoka i wioząc rodzinę na wakacje, nasze pociechy mogą przy włączonym CB nauczyć się nowego języka. Bynajmniej nie obcego. Ten problem – przynajmniej częściowo – rozwiązują nowe radiotelefony Midlanda, ale o tym za chwilę. Trzecim czynnikiem, był rozwój telefonii komórkowej. O dojazd do konkretnej ulicy, czy poszukiwanie jakichś informacji, można było po prostu zadzwonić i załatwić sprawę, bez konieczności aktywizowania wszystkich wokół.

 

Renesans

CB radio przeżyło swój renesans i drugą młodość w 2004 roku, kiedy ostatecznie wyzbyto się złudzeń co do rejestracji radiotelefonów i dopuszczono do używania sprzęt pod warunkiem jego legalizacji przez producenta lub dystrybutora. Pasmo obywatelskie stało się w pełni obywatelskim. Na drogach znowu zaczęły się pojawiać auta z dłuuuuugimi antenami. Co ciekawe, oprócz kierowców ciężarówek, masowo używali ich także kierowcy aut służbowych, z troski o stan swojego portfela.

Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 12 grudnia 2014 roku (Dz.U. z 2014 r. poz. 1843), nadawanie na terenie Polski w zakresie częstotliwości 26,960-27,410 MHz nie wymaga uzyskania pozwolenia radiowego ani posiadania świadectwa operatora. Nie ma także obowiązku, w wypadku kontroli drogowej, okazywania świadectwa homologacji CB radia lub deklaracji zgodności CB radia z normą ETSI EN 300 135; ETSI EN 300 433.

Telefonia komórkowa znowu zagroziła CB radiu. Pojawienie się aplikacji na telefony, spowodowało kolejny spadek zainteresowania pasmem obywatelskim. Nie wyeliminowała go jednak zupełnie.

 

Obecnie

Sprzedaż nowych urządzeń ustabilizowała się na stałym poziomie. Przy CB radiu pozostali najwierniejsi użytkownicy. Mimo, że różnego rodzaju aplikacje ostrzegają o sytuacji na drodze, to jednak nadal CB jest najszybszym źródłem informacji. Co ważne, i tu pomysł motofaktów.pl, powinno być ono wspierane przez wszystkich, jest to bowiem jedyny rodzaj komunikacji bezprzewodowej, który sprawdzi się w sytuacji kryzysowej. Kiedy „padną” BTSy łączności komórkowej (ze względu na pogodę, brak zasilania, etc.), CB radio dzięki swojej niezależności pozostanie jedyną siecią komunikacyjną, zdolną do operowania na danym terenie.

Zmiany preferencji kierowców, spowodowały też zmiany na rynku dystrybutorów. Mimo, że na sklepowych półkach są jeszcze dostępne pojedyncze egzemplarze, to miłośnicy Unidena, Inteka czy Yosana nie mają co liczyć w najbliższym czasie na nowe modele. Najmocniej trzyma się „wielka trójka”: Albrecht, Midland i President. I to ona prezentuje nowe radiotelefony.

Producenci urządzeń starają się też, by nowe nadajniki były coraz mniejsze (wielkość nadajników, była do niedawna największą bolączką, zwłaszcza biorąc pod uwagę instalację w samochodzie). A także, by były jak najprostsze w obsłudze. Przedstawiamy najciekawsze urządzenia dostępne na naszym rynku.

 

Midland M-mini

Midland M-mini, to zdecydowanie najciekawsza oferta dla tych, którzy mają w swoim aucie mało miejsca na instalację radiotelefonu lub chcą by „nie rzucał się w oczy”. Radio to rozwiązuje odwieczny dylemat kierowców – gdzie je zamontować? Przy swojej szerokości ok. 10 centymetrów zmieści się praktycznie wszędzie. Do niezbędnego minimum zredukowano w nim elementy sterujące, pozostawiając tylko potencjometr głośności oraz cztery przyciski. Nie oznacza to jednak, że zmniejszyła się jego funkcjonalność. „Na pokładzie” znajdziemy: automatyczną blokadę szumów, funkcję skanera kanałów, szybki przełącznik kanałów 9/19, regulację czułości odbiornika i blokadę przycisków. W M-mini obydwie blokady szumów – zarówno automatyczna, jak i manualna są regulowane.

Świetnym rozwiązaniem jest uchwyt do mocowania radia, który w razie potrzeby umożliwia szybkie „wypięcie” radiotelefonu, np. w sytuacji gdy opuszczamy pojazd.

Kolejną innowacją jest dodanie dodatkowego złącza akcesoryjnego 2xjack (złącze to także dodano w modelach M10 i M20). Złącze takie było już znane w Inteku, ale to dopiero Midland zaprezentował bardzo ciekawe akcesorium, które można podłączyć do tego gniazda. Mowa o adaptorze Bluetooth, dającym możliwość sparowania z bezprzewodową mikrofonosłuchawką i przyciskiem nadawania montowanym na kierownicy. Dzięki temu możemy obsługiwać radiotelefon, bez konieczności wypuszczania z rąk koła kierownicy. Ma to ogromne znaczenie w kontekście bezpieczeństwa na drodze.

Sugerowana cena detaliczna: 283 zł.

 

Midland M-10

Midland M-10 zastępuje znany i uznany model Alan-78 Plus Multi. Modele M-10 i M-20 (o którym niżej), jako jedyne na rynku oferują gniazdo USB do ładowania innych urządzeń mobilnych. Wydawać by się mogło, że to mało znaczący dodatek, ale gdy zajmiemy wtykiem zasilającym radiotelefonu jedyne dostępne gniazdo zapalniczki, wtedy okaże się, że obecność USB na frontowym panelu CB-Radia zaczyna nabierać sensu. M-10 Oferuje także zaawansowaną dystrybucję dźwięku, który może do nas docierać poprzez głośnik radiotelefonu, mikrtofonosłuchawkę, albo przez oba źródła naraz. Podobnie jak M-mini ma dodatkowe złącze akcesoryjne 2xjack.

M-10 jako multistandardowy nadajnik CB obejmuje całe dostępne pasmo 27 MHz. Dla wygody użytkownika posiada automatyczną, cyfrową eliminację szumów, automatyczny filtr ograniczający zakłócenia (ANL), a także szybki przełącznik 9/19.

Sugerowana cena detaliczna: 369 zł.

CB radio 2018

MMidland M-20

Bardziej rozbudowany Midland M-20 jest następcą Alana-48 Plus Multi. Jest on także najbardziej zaawansowanym radiotelefonem z oferty multimedialnych nadajników CB Midlanda. Oprócz funkcji dostępnych w Midlandzie M-10 (m.in. cyfrowa, automatyczna eliminacja szumów), dodano możliwość wyłączania filtrów ANL (ograniczających zakłócenia) i NB. Identycznie jak w innych nowych modelach Midlanda, M-20 ma dodatkowe złącze akcesoryjne 2xjack. Wpięcie w nie np. mikrofonosłuchawki spowoduje, że rozmowy „przychodzące” będą słyszalne tylko dla nas, a nie dla innych współpasażerów. Dzięki temu możemy spokojnie prowadzić nasłuch, np. w czasie podróży w nocy, bez obawy, że pobudzimy współtowarzyszy podróży, a podczas rodzinnych wyjazdów, że nasi milusińscy zetkną się „z nowym językiem”.

Sugerowana cena detaliczna: 430 zł.

 

President Teddy ASC AM/FM

Obchodząca w tym roku 40-lecie swojego istnienia marka President, w przeciągu całego 2018 roku planuje wprowadzić co najmniej 12 zupełnie nowych produktów (średnio jeden co miesiąc, począwszy od grudnia 2017 r.). Jednym z ciekawszych radiotelefonów jest model President Teddy.

To nadzwyczajnie prosty w obsłudze i o małych gabarytach radiotelefon dla początkujących. Jego ogromną zaletą jest układ ASC – automatycznej blokady szumów. Dzięki temu nie musimy skupiać naszej uwagi na ciągłym regulowaniu potencjometru przy pojawiających się zakłóceniach. Użytkownicy docenią także duży, czytelny wyświetlacz i zredukowaną do minimum ilość klawiszy sterujących. Małe wymiary powodują, że jest łatwy w instalacji.

Sugerowana cena detaliczna: ok. 350 zł

 

President Harry III ASC 12/24V AM /FM

To najnowsza wersja multistandardowego radiotelefonu z automatycznym układem redukcji napięcia, pozwalającym na jego stosowanie zarówno w instalacjach 12 V (samochody osobowe), jak i 24 V (ciężarówki), bez konieczności posiadania przetwornicy. Jego funkcje docenią zwłaszcza zaawansowani użytkownicy pasma obywatelskiego.

Podobnie jak w modelu Teddy, tutaj również mamy układ automatycznej blokady szumów (ASC). Dodatkowo radio wyposażone zostało w płynną regulację czułości odbiornika (RF-Gain), filtr przeciwzakłóceniowy (NB/ANL), skaner kanałów, możliwość programowania pamięci radia, a także funkcję VOX – uruchamiającą nadawanie po wykryciu głosu bez konieczności wciskania przycisku PTT.

Sugerowana cena detaliczna: ok. 600 zł

 

President William ASC

To bardzo ciekawe rozwiązanie niewielkiego radia CB do dyskretnego montażu.

Za sprawą przeniesienia wszystkich funkcji sterujących do „gruszki” mikrofonu, sam moduł nadajnika można bez trudu umieścić np. w bagażniku pojazdu, pod fotelem kierowcy lub pasażera, ewentualnie w innym dogodnym dla nas miejscu. Przy czym sam radiotelefon nie traci nic ze swojej funkcjonalności. Podobnie jak i inne modele został on wyposażony w układ automatycznej blokady szumów (ASC). Ponieważ na mikrofonie nie ma żadnych pokręteł sterujących, wszystkie funkcje regulacyjne, w tym regulacji siły głosu, realizowana są za pomocą przycisków. Radio jest unikatowe pod względem rozwiązania montażu ale niestety także dosyć drogie.

Sugerowana cena detaliczna: ok. 1100 zł

 

Źródło: https://www.motofakty.pl/artykul/cb-radio-2018-najciekawsze-modele-na-rynku-1.html

CB radio 2018. Najciekawsze modele na rynku
5 (100%) 1 głosów

Podziel się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *